PERIHAL TAMADUN
Bila bercakap tentang Malaysia Maju , kita tidak dapat elak daripada memperkatakan tentang tamadun, seperti yang dibincangkan sebelum ini.
Malaysia Maju ertinya mengamalkan Islam sebenar yang mana pembangunan rohaniah (insaniah) atau akhlak dan pembangunan lahiriah (material) berjalan seiring dan serentak. Di dalam Malaysia Maju , tidak ada umat Islam yang hanya menerima Islam dalam aspek tertentu sahaja lantas mengabaikan aspek-aspek yang lain. Atau tidak berlaku juga umat Islam yang salah faham tentang ajaran Islam yang amat luas itu.
Sebagai contoh, tidak berlaku golongan yang tertumpu kepada aspek ibadah khususiah semata-mata dan mengabaikan tamadun material dan tidak juga berlaku golongan yang bertungkus-lumus membangunkan material tetapi mengabaikan aspek rohaniah dan akhlak.
Untuk seluruh dunia pula, Malaysia Maju membawa mesej kasih sayang sejagat dan kedamaian secara global. Perhubungan antarabangsa bukan setakat perkongsian teknologi, komunikasi dan perdagangan semata-mata tetapi lebih dari itu. la perkongsian perasaan, kasih sayang dan saling rasa terhutang budi dan jasa.
Malaysia Maju bakal menghapuskan berbagai label negatif yang selama ini dilemparkan kepada umat Islam seperti militan, ganas, jumud, mundur, miskin, buta huruf dan sebagainya.
DI ANTARA DUA TAMADUN
1. Pembangunan insaniah
2. Pembangunan material
Pembangunan insaniah adalah untuk membina sifat hamba pada diri manusia agar manusia bahagia di Akhirat. Pembangunan material adalah tugas manusia sebagai khalifah untuk kebahagiaan dan kesenangan manusia di dunia. Inilah dua peranan manusia.
Tetapi untuk membangunkan insaniah, tidak ada siapa yang boleh buat kecuali orang yang Allah tunjuk iaitu para nabi para rasul. Kalau tidak ada nabi dan rasul maka para mujaddid. Kalau tidak ada mujaddid, paling tidak pemimpin yang bertaqwa. Yang penting orang itu mestilah pemimpin. Nabi, rasul dan mujaddid itu, sudah tentulah mereka pemimpin. Kalau setakat bertaqwa sahaja tetapi bukan pemimpin, dia hanya boleh bangunkan insaniah dirinya sendiri sahaja. Dia tidak mampu membangunkan insaniah orang lain. Kalau bukan pemimpin, walaupun bertaqwa, dia tidak mampu bangunkan insaniah manusia secara umum.
Itu sebab, orang yang hendak membangunkan insaniah manusia ini paling tidak mestilah seorang pemimpin yang bertaqwa.
Alangkah indahnya kalau kedua-dua pembangunan insaniah dan material ini dapat dicetuskan serentak. Kalau dapat, itulah yang dinamakan Malaysia Maju . Malaysia Maju itu ialah pembangunan insaniah dan material yang berlaku seiring. Namun, kalau keadaan tidak mengizinkan untuk kita mencetuskan pembangunan material kerana sesuatu sebab, mungkin kerana masanya tidak baik atau tempatnya tidak kena atau situasinya tidak sesuai atau dihalang oleh berbagai kesulitan yang lain, maka pembangunan insaniahlah yang perlu diutamakan. Tidak apalah kalau kita susah di dunia asalkan kita bahagia di Akhirat daripada kita bahagia di dunia tetapi terseksa di Akhriat. Tetapi, kalau boleh, biarlah kita dapat kedua-duanya sekali. Itulah yang hebat. Itulah yang dikatakan Malaysia Maju. Itulah yang dikatakan dalam Al Quran:
Maksudnya: "Negara yang aman, makmur dan mendapat keampunan Tuhan." (As Saba`: 15)
Untuk membangunkan insaniah, ahli fikir, ahli falsafah, ahli sains atau para cerdik pandai tidak boleh buat. Hanya orang Tuhan sahaja yang boleh melakukannya. Orang Tuhan adalah para rasul, para nabi dan para mujaddid. Paling tidak, seorang pemimpin yang bertaqwa. Itupun sudah dikira lemah.Tetapi kalau hendak membangunkan material, cukuplah dengan ahli fikir, ahli sains, cerdik pandai atau ahli dan pakar-pakar di berbagai bidang walaupun dia itu jahat, zalim, tidak kenal Tuhan dan mazmumah atau sifat keji penuh bersarang di hatinya.
Kedua-dua pembangunan ini bukan mudah. Ada halangan-halangannya. Tidak ada pembangunan yang tidak ada halangan sama ada pembangunan material mahupun pembangunan insaniah. Hanya bentuk halangan dan cara untuk mengatasi halangan-halangan itu yang tidak sama.
Mari kita bincang tentang halangan pembangunan material terlebih dahulu sebab ianya lebih mudah dilihat, didengar dan dirasa. Bagi pembangunan material, halangan-halangannya lebih banyak berbentuk lahiriah seperti hutan, gunung, sungai, laut, paya, padang pasir dan sebagainya. Dengan adanya halangan-halangan dunia ini, hidup manusia jadi susah. Tempat tinggal susah, hendak berjalan pun susah sebab dihalang oleh gunung, hutan, paya, laut dan sungai. Tambahan pada itu, ada pula binatang buas dan ganas seperti buaya, singa, harimau, gajah, ular dan sebagainya. Bila pembangunan hendak dibuat, binatang-binatang ini mengancam kita.
Kalau jiwa tidak kuat dan ilmunya tidak dicari sungguh-sungguh, maka manusia tidak akan mampu berbuat apa-apa. Gunung akan tinggal gunung, hutan akan tinggal hutan, sungai akan tinggal sungai, paya akan tinggal paya dan laut akan tinggal laut.
Gambarkan betapa susahnya hidup kalau halangan terlalu banyak. Selagi halangan-halangan ini tidak dibuang atau ditawan, maka tidak akan ada pembangunan dan kemajuan. Kita tidak boleh bina rumah atau bangunan. tidak ada jalan, tidak ada jambatan, kenderaan, kapal, ladang-ladang pertanian, ladang ternakan dan sebagainya. Jadi hutan perlu ditebang. Bila diusahakan, jadilah kampung. Hidup cara kampung pun masih susah lagi. Kena usahakan jadikan bandar. Mula-mula bandar kecil dan tidak berapa moden. Kemudian bandar dibesarkan dan dimodenkan lagi. Barulah maju dan membangun.
Itu sebab untuk menghadapi halangan-halangan atau mazmumah pembangunan lahir yang nampak oleh mata, cukup dengan ilmu dunia. Cukup dengan ahli falsafah, ahli fikir, ahli sains dan cerdik pandai yang menggunakan ilmu otak atau Hmu akal. Tetapi untuk menghadapi dan me-musnahkan mazmumah batin agar dapat dibangunkan insaniah supaya insaniah bertamadun, ia memerlukan ilmu yang special atau khas iaitu ilmu wahyu. llmu ini otak tidak mampu teroka. la adalah satu ilmu yang tidak ada campur tangan manusia secara umum. Supaya manusia dapat menjadi hamba Tuhan dan dapat kebahagiaan di Akhirat. Dalam waktu yang sama, Tuhan benarkan juga kita membuang mazmumah dunia untuk membangunkan material agar kita juga dapat merasa bahagia dan senang di dunia. Membuang mazmumah dunia itu tidak salah.
Pembangunan insaniah ini susah, payah dan berat kerana sukar hendak membuang mazmumah batin. Mazmumahnya tidak nampak. Mazmumahnya terlalu jahat. Manusia boleh membuat kemajuan dunia yang berbagai-bagai dalam jangka waktu yang singkat tetapi untuk mengubah watak, sikap dan perangai manusia dari jahat kepada baik, dari sombong kepada merendah diri, dari pemarah kepada pemaaf dan pengasih, dari bakhil kepada pemurah, ini bukan senang. Tiga puluh, empat puluh atau lima puluh tahun dididik, belum tentu boleh berjaya. Sebab itu Rasulullah ada bersabda:
Maksudnya: "Kalau ada orang kata Gunung Uhud sudah berubah, walaupun kita tidak tengok, percaya sajalah. Tetapi kalau ada orang berkata, `Si Polan itu sudah berubah,` jangan terus percaya. Tengok dulu."
Sekarang, bila kita sebut tentang Malaysia Maju, tamadun yang ditumpukan dan disebut selalu hanyalah tamadun material sahaja sedangkan tamadun insaniah tidak dihiraukan. Hutan dalam hati kita terbiar. Ada ular, ada singa, ada harimau dan ada gajah. Mungkin ini adalah kerana tamadun insaniah susah dan sukar untuk dibangunkan. Oleh itu orang bagi keutamaan kepada yang mudah dan senang iaitu tamadun material Tetapi kalau pemimpin benar-benar faham, akan ditubi betul-betul pembangunan insaniah ini. Sebab walaupun lebih susah, ia lebih penting dan bermakna. la bukan sahaja sumber kebahagiaan di Akhirat. la juga boleh membawa ketenangan di dunia walaupun hidup serba kekurangan.
TAMADUN MESTI BERDISIPLIN DAN BERPERATURAN
Berdasarkan ini, rupanya tabiat semula jadi manusia ia berkemajuan. Dengan adanya pakej tadi iaitu akal, nafsu, roh dan jasad, manusia berkemajuan. Tidak seperti haiwan. Haiwan, dulu telanjang sekarang pun telanjang. la tidak berubah sebab tidak ada pakej kemajuan dalam dirinya. Kalau pokok kayu, lagilah. Langsung tidak ada perasaan, akal atau nafsu.
Watak manusia itu bertamadun. Tuhan cipta manusia begitu. Oleh itu adalah salah kalau watak itu dinafikan atau dikorbankan. Salahlah kalau sifat Hadhari (berkemajuan) manusia itu dihalang. Kalau dihalang, ia satu penzaliman. Kalau tidak, untuk apa Tuhan jadikan watak itu.
Cuma, kerana kasih sayang Tuhan, Dia tidak mahu kita semata-mata maju sahaja kerana dalam kemajuan itu ada bahayanya. Dorongan untuk maju itu, kalau sudah ada, sudah baik. Tetapi Tuhan itu penyelamat. Dia kasihan kepada hamba-hamba-Nya. Dia mahu hamba-hamba-Nya maju tetapi jangan ada huru-hara. Majulah tetapi jangan ada kesan negatif atau gejalanya. Jangan ada jenayah dan penzaliman. Sebab itu Tuhan buat peraturan. Hendak maju boleh tetapi ada syarat-nya. Ada disiplinnya.
UMAT ISLAM MESTI BERTAMADUN BERSAMA AKHLAK YANG MULIA
Selain itu, jika umat Islam membangun dan berkemajuan tanpa akhlak, ketenangan, keselamatan, keharmonian dan kesempurnaan hidup yang diidamkan tidak akan tercapai. Kemajuan itu hanya setakat memperolehi kemudahan hidup atau bermewah-mewah sahaja. Kerana apabila pembangunan dan kemajuan yang dibangunkan tidak bertunjangkan iman dan taqwa dan tidak bersama akhlak yang mulia, ia ada side effectnya yang tidak baik. la tidak terlepas dari gejala masyarakat yang tidak sihat, jenayah dan kemungkaran. la tidak terlepas dari berlakunya perpecahan, jatuh-menjatuhkan, khianat-mengkhianati, pergaduhan dan lain-lain lagi.
Maka dengan itu, kekuatan umat Islam tidak akan kekal lama.
Tambahan kepada itu, kemajuan yang dicapai tanpa akhlak yang mulia, akan menyebabkan bangsa-bangsa lain di dunia. Bangsa-bangsa di dunia mengutuk dan sakit hati. Musuh nanti banyak. Inilah yang berlaku kepada bangsa Eropah, Amerika dan Rusia. Di zaman kemegahannya, mereka kuat tetapi dunia benci dengan mereka. Mereka maju tetapi dunia tidak senang. Dunia akui mereka berilmu dan maju tetapi dunia benci perangai dan akhlak mereka yang mirip kepada perangai haiwan.
Di dalam kemajuan dan tamadun mereka, mereka membawa bermacam-macam penyakit dan masalah kepada dunia. Tidak ada bahagian dunia yang tidak diserang oleh penyakit-penyakit dari Barat dan Amerika seperti penzaliman, pendedahan aurat, pelacuran, disko, pergaulan bebas, perjudian, minum arak, tidak hormat ibu bapa, menyayangi binatang dan membenci manusia, homoseks, lesbian dan seribu satu macam penyakit kekufuran dan moral.
Umat Islam mesti berjuang dan membangunkan kekuatan-nya yang tersendiri yang mempunyai satu bentuk dan identiti yang tersendiri yang unik, yang dapat mengatasi Barat dan Amerika tetapi disenangi dan disukai oleh manusia sejagat dan yang memberi banyak kebaikan dan manfaat dunia dan Akhirat.
Tamadun berkait rapat dengan Addeen iaitu cara hidup (way of life) sama ada cara hidup di peringkat individu mahupun di peringkat masyarakat. Mari kita bincang beberapa aspek tentang Addeen atau cara hidup ini berpandukan kepada beberapa ayat Al Quran.
Tamadun yang Selamat
Maksudnya: "Barang siapa yang berpaling dari mengingati Aku, baginya hidup yang sia -sia. " (Thoha: 124)
Maksudnya: "Sesungguhnya nafsu itu sangat mengajak kepada kejahatan. " (Yusuf: 53)
Kalau kemajuan dan tamadun lahiriah tidak ditunjangi oleh iman dan ketaqwaan, ia akan terpengaruh oleh nafsu dan akan disalahgunakan dan akan merosakkan manusia. la akan melahirkan manusia yang sombong, bangga diri, tamak, bakhil, mementingkan diri, yang suka menindas, yang zalim yang membazir, suka mengumpul dan menompok-nompok harta, menghina orang, lupa Tuhan, lupa Akhirat dan seribu satu macam kejahatan lagi.
Membangun dan Berkemajuan Mesti Atas Nama Tuhan
Firman Allah SWT:
Maksudnya: "Bacalah dengan nama TuhanMu yang mencipta..." (Al Alaq: 1)
Tuhan melarang kita membangun, berkemajuan dan bertamadun untuk diri, bangsa atau negara, atau kerana megah, kerana mahu dihormati, kerana mahu berlumba-lumba dan untuk disanjung dan dipuji. Ini semua sia-sia sahaja, tidak ada nilai di sisi Allah, tidak ada pahala dan Allah berlepas diri dari kita. la dianggap syirik khafi dan di Akhirat, kebaikannya tertolak.
Cara Hidup yang Selamat dan Menyelamatkan
Maksudnya: "Agama pada di sisi Allah itu adalah Islam." (Al Imran: 19)
Mengikut pada maksud lahir, ayat ini bermakna agama yang Tuhan terima atau redha itu adalah agama Islam. Justeru itu orang yang berfahaman sedemikian merasa cukup dengan mengucap dua kalimah syahadah dan menjadi orang Islam dan membuat dan melaksanakan rukun Islam yang lima.
Di sini kita tidak boleh silap faham. Agama di dalam ayat ini bukan setakat pegangan dan kepercayaan. Agama di dalam ayat ialah Addeen atau cara hidup (way of life). Sama ada cara hidup itu di peringkat individu atau pun di peringkat masyarakat.
Cara hidup di peringkat individu ialah yang ain dan di peringkat masyarakat ialah yang kifayah. Cara hidup di peringkat individu ialah yang bersangkut paut dengan iman ketaqwaan, ketuhanan dan ibadah khususiah yang bertujuan untuk membina iman, jiwa dan akhlak. Cara hidup di peringkat masyarakat pula ialah yang bersangkut paut dengan ibadah umumiah atau pembentukan sistem hidup seperti sistem ekonomi, pendidikan, masyarakat, kebudayaan, kesihatan, kemajuan, pembangunan dan sebagainya.
Islam di dalam ayat ini pula bukan setakat agama Islam itu sendiri. Bukan juga setakat penyembahan, rukun atau hukum-hakam. Islam di sini bermaksud selamat dan menyelamatkan. Bukan setakat selamat. Kalau selamat tentu Tuhan akan sebut Salmun. Islam bermaksud kita selamat dan orang lain selamat. Jadi, kalau dikupas secara terperinci, ayat ini membawa maksud yang tersirat seperti berikut:
Maksudnya: "Barang siapa yang menghendaki selain Islam sebagai cara hidup, sekali-kali tidak akan diterima daripadanya dan di Akhirat, ia menjadi orang yang rugi." (Ali Imran: 85)
Setelah akalnya, nafsunya dan hatinya terdidik bertunjangkan iman, tapwa dan rasa bertuhan, barulah akan lahir buahnya iaitu deenul Islam atau cara hidup Islam. Selain deenul Islam atau cara hidup Islam, Tuhan tidak terima. Akibatnya manusia akan rugi. Rugi itu maksudnya akan di-lempar ke dalam Neraka.
Apa pun, tamadun itu mesti bermula dari pembinaan insan atau pembinaan diri dalam manusia yang merangkumi akal, nafsu dan hati.
Firman Allah SWT:
Maksudnya: "Hendaklah kamu masuk ke dalam Islam secara keseluruhannya. " (Al Baqarah: 208 )
Firman Allah SWT:
Maksudnya: "Apakah kamu mengambii sebahagian isi kitab dan menolak sebahagian yang lain. Tidak ada balasan bagi orang yang melakukan demikian itu melain-kan akan ditimpa kehinaan di dunia. Manakala diAkhirat akan dicampakkan pada azab yang pedih. " (Al Baqarah: 85)
Firman Allah SWT lagi:
Maksudnya: " Bukan sifat mukmin lelaki mahupun perempuan, apabila Allah dan Rasul-Nya menetapkan hukum, mereka memilih-milih (yang sesuai dengan selera mereka)." (Al Ahzab: 36)
Maksudnya: "Negara aman makmur dan mendapat keampunan Tuhan." (As Saba`: 15)
Makmur negara itu bila ada pembangunan, ada jalan raya, ada kemudahan, mewah makan minum, berpakaian, cukup tempat tinggal, mudah perhubungan, mudah mengurus keperluan dan kehidupan dan sebagainya. Makmurnya negara itu adalah sebagai alamat atau isyarat kasih sayang Tuhan terhadap negara dan rakyatnya yang telah berjaya mendirikan Islam dalam diri dan negara mereka.
Firman Allah SWT:
Maksudnya: "Ketahuilah bahawa dengan mengingati (zikir) kepada Allah itu, hati akan menjadi tenang (tentang hal-hal dunia). " (Ar Raad: 28)
Maksudnya: "Sesungguhnya orang mukmin itu apabila disebut nama Allah, gementarlah hati-hati mereka. " (Al Anfal: 2)
No comments:
Post a Comment