Monday, February 13, 2012

Kembara Roh Suci





http://nurmuhammad.tv/2012/02/kembara-roh-suci/

Kembara ke Alam Roh Dalam Pakej Aurad Muhammadiah.

Fatehah Surah Kemenangan
  1. Rahsia Bismillah
  2. Segala Puji Bagi Tuhan Pentadbir Alam
  3. Tuhan Pentadbir Alam
  4. Pemurah dan Penyayangnya Tuhan
  5. Tuhan Penguasa Mutlak Dunia Dan Akhirat
  6. Tiada Yang Patut Disembah Kecuali Allah
  7. Tunjukilah Kami Jalan Yang Lurus

As Siratal Mustaqim

As siratal mustaqim adalah jalan Tuhan
Jalan untuk keselamatan manusia
di dunia di dalam kehidupan
dan di Akhirat di penghujungnya
Jalan Tuhan tidak nampak oleh mata
bahkan tidak dinampak
oleh semata-mata akal fikiran
kalau tidak dipandu oleh wahyu Tuhan
Jalan Tuhan adalah bersifat maknawi dan rohani
Di sepanjang jalan ada tanda-tanda jalan
untuk panduan insan
Siapa faham dan ikut peraturan
dia selamat dan menyelamatkan
Jika tidak faham
atau faham tapi disiplin jalan raya Tuhan
tidak dijadikan panduan
Ramailah orang eksiden
berlakulah perlanggaran
bahaya pun datang membinasakan
Bukan senang hendak menempuh jalan Tuhan
yang tidak nampak oleh mata
bahkan tidak mampu dilihat oleh akal fikiran
Tanda-tanda jalan juga sebagai panduan
adalah juga bersifat maknawi dan rohani
yang tidak kelihatan oleh mata
Kalau mata rohani tidak celik
dan tidak dibantu pula oleh akal fikiran
yang disuluh oleh wahyu Tuhan
Berlakulah selalu perlanggaran
huru-haralah kehidupan insan
musnahlah kehidupan
Banyak orang tersesat jalan
ada yang tidak tersesat
tidak pula mengikut peraturan
Kedua-dua cara ini merbahaya
yang satu tidak sampai penghujung jalan
yang satu lagi terkandas di tengah jalan
di dalam perjalanannya

Menempuh jalan Tuhan
perlukan seorang pemandu jalan raya
yang faham undang-undang, berdisiplin
mengikut pula undang-undang
Sedangkan hendak menempuh jalan
yang bersifat maknawi dan rohani itu
payah hendak dikesan
Orang yang matanya di hatinya sahaja
yang dapat benar-benar faham
perjalanan as siratal mustaqim
Atau mata hati yang celik sahaja
yang suluhannya mampu menempuh jalan selamat
Mata hati dibantu oleh wahyu dan oleh akal fikiran
Akal fikiran yang telah diberi kekuatan
dari hati yang disuluh oleh wahyu Tuhan
Orang eksiden di jalan yang bersifat maknawi dan rohani tidak dapat dikesan
Kecuali mata hati orang yang celik
dan akal yang ada pengetahuan
dari Hadis dan Quran
Kerana ia adalah jalan ke Akhirat
negara yang berkekalan
tidak kelihatan oleh mata

Tidak seperti jalan raya dunia
yang bersifat maddi
jelas mata memandang amat terang
Kerosakannya mudah dikesan
bahayanya jelas kelihatan
tidak ada kesamaran
Jalan raya ke Akhirat setiap waktu
jelas berlaku perlanggaran
setiap hari eksiden tidak kelihatan
Bahayanya jangka panjang baru dapat dikesan
Eksiden atas jalan raya ke Akhirat
lebih kerap kejadiannya, sangat memudaratkan
Ego melanggar hasad, dendam melanggar pemarah
pengumpat melanggar orang sabar
Bakhil melanggar pemurah
gila nama melanggar gila kuasa
gila puji melanggar gila harta
Perlanggaran ini atau eksiden ini
orang menganggap bukan satu perlanggaran
Kerana bahayanya tidak nampak secara spontan
Tapi apa yang berlaku di dunia hari ini
orang bergaduh, berkrisis, berbunuh-bunuhan
peperangan, harta musnah, pembangunan punah kerana eksiden tadilah
Kejadian itu berlaku
kerana tidak mengikut jalan as siratal mustaqim
Atau ikut jalan tapi tidak ada panduan
atau tidak mengikut peraturan jalan



SAYIDI IMAM MAHDI

PUTRA BANI TAMIM








Aku Rasa Belum Beribadah


Aduh, bila aku menghadap-Mu Tuhan di waktu ibadah,
Hatiku pun mula rasa susah dan gelisah,
Aku pun mula bimbang bagaimana nanti aku menyembah-Mu, bersopankah atau sebaliknya,
Kalau aku lakukan juga, jawapannya tentu sama,
Macam-macam rasa di dalam jiwaku,
Takut, bimbang, gelisah dan resah,
Apabila selesai, aku rasa belum beribadah,
Hatiku susah dan gundah-gulana,
Tapi apakan daya, setakat itulah yang terdaya,
Takkan aku hendak mengulanginya sekali lagi,
Nilai ibadahku,
Macam tadi juga,
Kerana itulah Tuhan, setiap kali lepas sembahyang,
Aku dahulukan memohon ampun kepada-Mu terhadap sembahyangku, selepas itu baharulah dosa-dosaku,
Begitulah juga Tuhan selepasku membuat dosa,
Hatiku lagi parah, susah dan gelisah,
Tapi aku ini lemah bermujahadah,
Selepas itu aku ulangi lagi membuat salah,
Hatiku susah lagi dan gundah
Tuhan! Engkau tampunglah ibadahku mana yang kurang,
Maafkan aku yang tidak sempurna,
Ampunkan aku mana yang terlanjur,
Kerana hal itu bukan aku suka,
Itulah kelemahanku,
Engkau pun tahu,
Rahmat-Mulah yang aku pinta



mmmm

No comments: