Thursday, February 23, 2012

Seks, Agama dan Keharmonian Yang Sebenar – The Star 27 January 2012

Pornography is the attempt to insult sex, to do dirt on it. ~D.H. Lawrence

Seks, Agama dan Keharmonian Yang Sebenar

WHY NOT? Oleh D. RAJ
raj@thestar.com.my

Mengekalkan kebahagiaan suami di ranjang adalah kemungkinan ia sebagai satu perkara, tetapi ada lagi sejumlah isu-isu lain yang masyarakat perlu tangani- agama selalunya adalah alat yang baik untuk diperolehi sewaktu menangani semua perkara tersebut.

Kita kembali lagi.

KTS kembali semula di dalam berita. Bukan sahaja ia sudah mengembangkan sayapnya ke Sabah, ia mempunyai kempen baru pula- ia berkait dengan seks dan ia berkait dengan agama. Saya, diri saya tidak mempunyai masalah mengenai kedua-duanya. Seks, saya selalu berkata, ia ok. Begitu juga agama.

Tetapi, boleh gelar saya ketinggalan zaman (old fashioned)- saya lebih suka memisahkan dua perkara ini, pisahkan jauh-jauh. Dan saya menganuti agama yang memberi Kama Sutra kepada dunia. Para wanita ahli KTS, bagaimana pun, mempunyai senjata yang dilatih untuk digunakan terhadap perkara-perkara lain- seperti homoseks dan gay dan adat resam hubungan seks rambang. Saya tidak berapa tahu tentang homoseks dan gay ( dan saya tidak akan menghukum mana-mana pihak) tetapi elok KTS memberi perhatian terhadap adat resam seks.

Beberapa hari yang lepas, ada laporan tentang seorang remaja perempuan yang merancang penculikan dirinya sendiri agar dia dapat berseronok di dalam sebuah bilik hotel dengan teman lelakinya serta beberapa lagi remaja lelaki lain.
Beliau mahu berseronok- dan dia hampir membuat ayahnya membayar untuk perkara itu.
Dan ada beberapa lagi laporan tentang wanita-wanita muda yang menjual diri mereka agar mereka dapat membeli bag tangan berjenama, minyak wangi, pakaian dan barang-barang lain.

Oleh itu, saya rasa perkara jenis itulah yang KTS patut beri lebih tumpuan.

Mereka boleh mencari sebab-sebab kenapa remaja perempuan menyimpang, atau adanya pembuangan bayi. Atau masalah bohsia yang berpanjangan. Di kawasan Petaling Jaya Selatan, ia adalah kebiasaan untuk melihat remaja ( dan juga pra-remaja) perempuan yang menunggang motorsikal membuang masa dari malam sehingga ke waktu awal pagi.

Kenapa mereka tidak tidur, tidak siapa pun tahu kenapa. Pendapat saya, lebih baik tidak tidur dari tidur dengan seorang asing. Tetapi bagaimanapun, kita tidak boleh bertindak secara drastik juga. Kita tidak boleh memulakan dengan tindakan keras. Atau mengubal undang-undang baru( kita dah cukup dengan semua itu), tubuhkan sekolah khas untuk perempuan dan memastikan perempuan dan lelaki tidak bercampur gaul atau memisahkan barisan menunggu di kedai 7-Eleven.
Dan kita juga tidak boleh mengikut cara Iran. Rakyat Iran memikirkan yang mereka sudah mempunyai jawapan. Mereka menutup semua kedai yang menjual anak patung Barbie. Masalah selesai? Sebenarnya tidak. Anak patung Barbie boleh jadi dipakaikan dengan pakaian renang. Tetapi ada juga anak patung Barbie yang dipakaikan saree dan pakaian gaun dalam berbagai reka bentuk, reka bentuk yang saya impikan saya mampu beli. Saya patut tahu. Anak perempuan saya berumur 11 tahun memiliki sebilangan darinya. Ia berkait dengan pilihan- dan membuat pilihan yang betul dan sekiranya perlu dengan bantuan dari orang lain.

Oleh itu, kalaulah ahli-ahli KTS boleh memalingkan perhatian dan melepaskan tangan mereka dari suami-suami mereka dan bimbangkan perkara lain yang mereka sokong- agama.

Agama mungkin tidak menjadi penawar kepada semua penyakit manusia. Dan telah ada golongan yang ditubuhkan hanya untuk seks.

Bagaimanapun, agama, dan dalam banyak kes, adat resam, mengawal agar masyarakat hidup dengan teratur dan juga meletakkan seks ditempat yang sewajar dalam kehidupan kita

Agama-agama tidak mungkin selalunya betul tetapi ianya selalu mempunyai matlamat. Apa yang sebenar penganut-penganut agama mahu lihat adalah masyarakat yang prihatin, berkasih sayang untuk semua, walau apa pun cacat cela dan kepercayaan mereka.

Sebagai seorang anak kecil yang membesar di Pulau Pinang, perarakan kelahiran Nabi Muhammad adalah sesuatu yang amat saya tunggu dan tidak semestinya kerana agama. Ada seorang lelaki yang berpakaian warna hijau (dia selalu berpakaian hijau), dengan senyuman lebar, dia akan memberi gula-gula kepada kanak-kanak ketika beliau berjalan dihadapan mereka. Beliau tidak endahkan yang kami ini bukan Islam. Kami semua sama baginya. Dan setiap tahun, kami sebagai kanak-kanak akan menunggu perarakan- dan juga untuk gula-gula. ”Thatha” (datuk) yang tua di waktu Hindu Sabha juga adalah agak sama dan kanak-kanak dari berbagai agama akan mengurungi di situ untuk kelas tusyen percuma- dan juga untuk sumbangan percuma gula-gula. Mereka adalah makhluk berhati penyayang dari berbagai agama. Dan pada minggu depan agama-agama besar ini akan berarak bergandingan sekali lagi.

Pada 5hb Februari, perarakan Maulud Nabi akan dilakukan di merata tempat. Beribu-ribu umat Islam akan berarak, bernasyid memuji Nabi.Keesokan harinya, adalah hari Chap Goh Meh, dengan penyanyi-penyanyi Dondang Sayang berada di dalam bas dan kereta berarak dan anak-anak dara membaling buah oren di tepi laut.
Pada hari yang sama, kereta kuda Lord Muruga akan memulakan perjalanan dari Penang Street ke kuil Waterfall, dengan beribu-ribu kelapa dipecahkan sepanjang perjalanan. KL juga akan menyaksikan perarakan kereta kuda ke Batu Caves.
7hb Februari adalah hari Thaipusam, suasana berwarna warni dengan perayaan nyanyian-tarian-dan penyembahan masyarakat Hindu, dan kepulangan kereta kuda esok harinya.

Empat hari upacara keagamaan dan perarakan budaya, empat hari di mana kita dapat melihat sendiri siapakah kita sebenarnya- negara yang rakyatnya dalam harmoni, tanpa mengira agama kita, adat resam kita atau kepercayaan kita.

Penulis akan bercuti lagi ke Penang untuk mengambil bahagian dalam upacara Thaipusam. Dan, sudah tentu akan menyaksikan perarakan Maulud Nabi dan peristiwa Chap Goh Meh.
____________________________

Sex, religion and real harmony

WHY NOT? By D. RAJ
raj@thestar.com.my

Keeping husbands happy in bed may be one thing, but there’s a host of other issues society needs to tackle – and religion is often a good tool to have when handling those.

HERE we go again.

The Obedient Wives Club is back in the news. Not only has it spread its wings to Sabah, it has a new campaign going – it’s about sex and it’s about religion.

Me, I don’t have any hang-ups about either. Sex, I always say, is fine. And so is religion.

But call me old-fashioned – I much prefer to keep the two apart, well apart. And I belong to the religion that gave the world the Kama Sutra.

The ladies of the OWC, however, have their guns trained on other things – like homosexuality and gays and loose sexual mores.

I don’t quite know about homosexuality and gays (and I won’t stand in judgment of either) but the OWC may sure want to have a look into sexual mores.

A couple of days ago, there was this report about a teen girl who staged her own kidnapping so she could have a good time in a hotel room with her boyfriend and a few other young guys.

She wanted fun – and she almost got her father to pay for it as well.

And there have also been reports of young women putting their bodies on sale so they could buy themselves fancy handbags, perfumes, clothes and things.

Now, that’s the kind of stuff I think the OWC should be con­centrating on.

They could look into why young girls stray, or abandon babies. Or the perennial bohsia problem.

In the Petaling Jaya Selatan area, for instance, it’s common to see teen (and pre-teen) girls on motorcycles loitering about well into the wee hours of the morning.

Why they aren’t in bed, no one knows. Better not being in bed than being in bed with some stranger, I say.

But then, we can’t have knee-jerk reactions, either.

We can’t start crackdowns. Or draw up new laws (we have enough of those), set up special schools for girls and make sure girls and boys do not mingle or have separate queues at the local 7-Eleven.

And we can’t go the Iran way, either.

The Iranians thought they had the answer. They closed all shops selling Barbie dolls. Problem solved? Not really.

Barbie dolls may come in swimsuits. But there are also Barbies in sarees and Barbies in gowns of various designs, designs I wish I could afford to buy.

I should know. My 11-year-old has a whole bunch of them.

It’s about choices – and making the right ones, if necessary with help from others.

Now, if only the folk in the OWC would take their eyes and hands off their spouses and worry about the other thing they espouse – religion.

Religion may not be the panacea for all of Man’s ills. And there have been sects set up just for sex. However, religion, and in many cases, traditions, serve to keep society streamlined and gives sex its right place in our lives.

Religions may not always be right, but they usually have a purpose.

Religion teaches us not to hate and not to ostracise (although some people do both in the name of religion). It teaches us to abhor corruption and thievery.

What most really religious folk would want to see is a caring society, one that loves all, whatever their blemish or their belief. As a child growing up in Penang, the Prophet’s Muhammad’s birthday procession was something I always looked forward to, and not necessarily for religious reasons.

There was this man dressed in green (he was always dressed in green) who would, with a big smile, hand sweets to kids as he walked past. He didn’t care that we were not Muslims. We were all the same to him.

And every year, we kids would wait for the procession – and the sweets.

The old “thatha” (grandpa) at the Hindu Sabha was pretty much the same and kids of all faiths would flock there for the free tuition classes – and his sweet handouts.

Those were loving souls transcending religion. And next week, the great religions get to walk hand in hand again.

On Feb 5, the Maulud Nabi processions will hit the streets. Thousands of Muslims will march, singing praises of the Prophet.

The next day, it will be Chap Goh Meh, with Dondang Sayang singers on buses and floats in procession and orange-throwing damsels by the sea.

On the same day, the chariot of Lord Muruga will make its way from Penang Street to the Waterfall Temple, with hundreds of thousands of coconuts being broken along the streets. KL, too, will see a chariot procession to Batu Caves.

Feb 7 will be Thaipusam, the colourful song-dance-and-prayer festival of the Hindus, with the chariot returning the following day.

Four days of religious and cultural processions, four days when we can really see ourselves for what we are – a nation in harmony, no matter our religion, our traditions or our beliefs.

The writer will be off to Penang again next week to be part of the Thaipusam festival. And of course, to watch the Maulud Nabi procession and the Chap Goh Meh happenings.

No comments: